Iz stampe
 
XX.09.1997 'Xzabava nr.10' Zoran Kostic Cane

Monoview - Preteski za odrzavanje

Pre deceniju i po, niko, ali apsolutno niko, ne bi ni dve pare stavio na to da će Partibrejkers opstati duže od par sezona. A oni ne samo da su opstali, nego su, uvek, samo i jedino terajući po svome, izrasli u najveće autentične zvezde jugoslovenskog rock'n'rolla. 

Četvrtog oktobra 1997. navršiće se 15 godina od prve svirke Partibrejkersa.Tridesetog avgusta je trebalo da sviraju besplatni koncert kod Kule Nebojše na Kalemegdanu time označe pojavljivanje petog studijskog albuma, Ledeno doba. Onda se desila kiša, nekakvo hocu-neću u organizaciji, problemi sa ceradom, sa odgovornošću ako nekog udari struja...

Koncert je pomeren i odrzan u sredu 3. septembra.

Ovaj susret bio je unapred zakazan za nedelju po podne, dan posle, u Centru "Sava", na mestu gde je nekad bila livada na kojoj je Cane sa ekipom iz kraja igrao fudbal. Nije poneo ličnu kartu, tako da su nas veoma Ijubazni portiri jedva pustili da uđemo. Nismo ni seli, a on je poceo da priča. Smireniji je nego ranije, mada brže govori. Sjaj uočima ostao je potpuno isti. Leden?

Pomereni koncert

Ovo je trebalo da bude svirka koja se radi bez ikakvih lažnih obećanja, bez prljavih trikova, bez nuđenja bilo kakvih tajnih usluga, vezivanja za bilo koga... Jedan običan dobrotvorni koncert, iz krajnje skromnog organizacionog fonda. Fina stvar, koja je trebalo samo da ima jos neku odvratnu pricu tipa: "Pred sam koncert je prestala da pada kiša i počela je da pada na samom kraju." Ali, jebi ga, izgleda da ne može sve lako da ide. Bar u nasem slučaju je tako, kad ide lako, sumnjivo je. Onda se uvek polakomiš sledeći put.

15 godina

Mi apsolutno nismo ni pomišljali da ce to ovoliko da traje. Za nas je sve bilo zezanje, dobar provod... A da i ne pričam o tome da u nekim momentima ove prekidane neprekinute karijere jedni drugima uopšte nismo bili dobra garancija...Građenje budućnosti na nekom našem odnosu je uvek bilo poluklimavo. Ali, izgleda da se baš takve stvari nekako održavaju, a ono što je stameno uruši se od zamora materijala. 

PARTIBREJKERS:
Kalemegdan - Nebojšina kula,
3. septembar 1997.

Nije bito neophodno publici kao predjelo ponuditi Darkwood Dub da bi se trećeg septembra pod Kale-megdanom istakla superiornost Partibrejkersa na današnjoj yu rock sceni. U trojici mladih sviraca našavši ambiciozne klince svežih ideja - koji ne samo da oslobađaju Antonov individualizam, vec grade višeslojnu zvučnu sliku - Cane i Anton su petnaesti rođendan Brejkersa obeležili jednim od najboljih beogradskih koncerata u karijeri. Kako su bili u prilici da sviraju na vrhunskom sound sistemu, repertoaru nisu prišli pod jeftinim geslom "pumpaj hitove", već su istraživali granične domete u smislenoj interpretaciji - najbolji primeri za to su boogie Dan za danom i dve ambijentalno slojevitije pesme sa starih albuma UIični hodač i Mesečeva kći u kojima je bend, nakon Canetovih strofa, ulazio u plemenito dinamičko nadigravanje s velikim otvorenim prostorom, odolevajući prizemnoj piromaniji. Puštajući ih da iskažu ono što su zamislili, publika je pokazala potrebno strpljenje, a pražnjenje energije lako sprovela uz prve taktove omiIjenih Stoj Džoni, Hiljadu godina, Hipnotisana gomila, ili Kreni prema meni masovnim pogo plesom na zgražavanje nemoćnog obezbeđenja.

Posle kratkog predaha nakon sat i 45 minuta regularnog programa, Partibrejkersi su publici poklonili još skoro pola sata dobre muzike: zabavu je završio Cane ciničnom primedbom: "ej, narode, niste konzistentni u zahtevima", i izvođenjem vršnjacima drage Večeras, umesto očekivane Prsten. Možda drugi put, za dvadeseti rođendan...

V. Pantić

Mi nismo verovali da cemo se ovoliko održati. Živeli smo, nismo shvatali to kao obavezu. Kad smo pocinjali, gotovo da je bilo sramota zarađivati pare od toga što voliš niko to nije doživljavao kao neko zanimanje, kao nešto dugotrajno. Tek smo se u decembru '85. prvi put razišli videli smo koliko nam je to u krvi, koliko ne možemo bez toga. A i Ijudi su nas sretali i pitali: "'Ajde, kad ćete da svirate? Dugo nije bio koncert." Okruženje nam nije dalo mira. Terali su nas da budemo bend.

Kljuc od kuce

Prva i ova poslednja postava su prave. Onda je postojao pravi bendovski rad i sad postoji. Kad je Manzanera u junu '85. otišao, sve se promenilo. Odjednom nije vise bilo četvoro Ijudi nego troje i to je bilo kao da smo izgubili osu, kao da se ona pomerila i ostavila nas bez ravnoteže.

Onda je krenulo beskonačno menjanje bubnjara i non-stop sviranje starog materijala. Tako da mi, i da smo hteli da se promenimo - nismo mogli, jer smo morali stalno da uvežbavamo Stoj Džoni i te pesme. I onda su najčudniji Ijudi poceli da defiluju kroz grupu. U jednom trenutku je izgledalo da smo izgubili ključ od kuće i da svako može da uđe i izađe kroz ta vrata kad hoće. Svakakvih je tu likova bilo, od najvecih avanturista do totalnih bezveznjaka. A mi smo to plaćali, nervirajući se. Zato što smo živeli za to, ništa drugo nismo znali, niti nas je bilo šta interesovalo. I jako smo se voleli, kao što se na početku svi vole. A onda, u nekim trenucima, kad smo videli da zavisimo jedan od drugog, jako smo se mrzeli, jer smo dospeli u situaciju da smo nesigurni. Dugo smo, u stvari, bili duo. Album Kiselo i slatko smo praktično Anton i ja sami uradili, s gomilom Ijudi sa strane koji su nam pomagali. Sad, na Ledenom dobu, već postoji bend. Svi smo mi tu zajedno nešto radili. Da je bilo drugačije, da smo opet primoravali nekog da bez varenja uzima naše ideje i da radi automatski, to ne bi bilo dobro. Ne bi bilo ovako. A sad nam je prvi put posle dužeg vremena samo izlazilo. Stvari koje su ispadale na probama nismo morali da menjamo. Uhvatili smo, u stvari, jednu super probu. I to je to.

Anton i ja

Mislim da smo više različiti nego slični. On je tri i po godine stariji od mene. Druga generacija. Svirao je u Butiku, svirao je sa Steve Hanningtonom. Išao je u Petu beogradsku sa Miškom Plavim, Bojanom Pečarom... Ta ekipa je startovala vec krajem sedamdesetih i on je otišao u vojsku kad je cela ta stvar sa punkom, Paket aranžmanom i Novim talasom počela da se dešava. Kad se vratio iz vojske, znalo se za njega. Cela ta ekipa znala se iz Skadarlije, SKC-a, dragstora...

On je poslednji ušao u bend i sećam se da sam rekao Manzaneri: "Ej, Manza, nemoj njega bre, on solira, jebo te, razbija, davi...". Kad smo imali prve probe, odmah su izbile varnice između rnene i njega. Na prvoj objavljenoj slici Brejkersa on i ja se nešto raspravljamo. Svako se borio za neku svoju istinu, a nikom nije bilo jasno sta je to u stvari.

Ja sam bio najmlađi u bendu - Ljuba, koji je svirao drugu gitaru je '59, Manza je '59, Anton '61. godište. Ja sam tu došao misleći da znam nešto, a naleteo sam na sukob žvaka, na tuđa iskustva... I onda je bilo svakakvih stvari, pošto nismo svi u bendu bili tolerantni. Bili smo različiti i sve vreme smo varničili. U jednom trenutku, veoma brzo, došlo je do neke podele u bendu. Na jednoj strani bili smo Manza i ja, na drugoj Anton i Ljuba. Oni su bili, u to vreme, suviše rock za nas i mislili su da je to što ja pričam bezvezno laprdanje, a ja sam njihovu žvaku shvatao kao nešto što nema veze s mozgom. To, da ja moram sve da prođem da bi nešto znao u životu, bilo mi je jako glupo. Uvek sam se borio protiv toga. Ako već postoji neka količina znanja, pa ne moram ja sad da ponavljam tuđe greške! E, onda je, nažalost, došlo vreme, posle odredenog niza godina, kad je moralo sve da se prođe... i što je trebalo i što nije trebalo. Mene taj rock'n'roll life nikad nije zanimao, a onda je ipak ušao u bend. I to je bilo... bože sačuvaj! Privlačenje pažnje, prva popularnost... Mada smo se uvek distancirali od toga i bili u fazonu da ne sviramo kako bismo bili slavni i kako bi nam garderoba bila puna devojaka. Brejkersi su nastali '82, u totalnom mrtvilu, kad je pokret prestao da postoji. Te godine su nastale i Katarina i Disciplina, a mi smo bili direktna reakcija na smrt pokreta, na neke nebuloze koje su preostale, na šminkeraj... Mi smo bili prva ruka, a sve oko nas druga.

Ruska grupa

Mi smo prvi uveli neke idiome kao: Tražim te, Ne želim da živim hiljadu godina, Hoću sad i hoću sve... Prvi smo uneli jezik ulice, verovatno smo i prvi koji nikad nijedan tekst nisu preveli sa engleskog da vide kakav je. Mi smo ruska grupa. Svi smo učili ruski u školi, neko je po neku reč engleskog znao, ali tako je ostalo do danas. Ali smo ortodoksni rokeri.

Bili smo nestrpljivi, a uvek smo čekali. Prvi album smo snimali posle dve godine postojanja, a izašao je posle tri; drugi smo snimili 1987, izašao je 1988, Kiselo i slatko smo snimili 1993. a album se pojavio u julu 1994...

Nikad nismo bili u šemi, nikad nismo imali menadžera, ja nisam ni pevao nego pričao u ritmu, ovaj je razvaljivao džitru sa nekim spojem Hendrixa i bluesa. To je bila nova muzika, to niko nikad nije svirao, ali stvarno nikad! Niko nije ni probao da svira kao Manzanera, niko nije imao gard kao Ljuba. Samo mi nismo imali basistu. Jednostavno, nismo mogli da nađemo tog čoveka.

Novi talas?

Prvobitno iskustvo se izgubilo veoma brzo, jer su učesnici počeli da se etabliraju. Mislim da je Orgazam potpisao prvi ugovor na šest ploča! Čoveče! Ne mogu da tvrdim da je to sto posto tačno, ali u tome je bila suština problema. A onda smo mi počeli da pravimo put kojim će da idu svi bendovi. Pravili smo demo-snimke da bismo mogli bilo gde da sviramo, pojavljivali smo se na kompilacijama, proradila je domaća radinost. Koja je tu bio, kao naš stari ortak; na dvokanalnom Teacu smo snimali stvari u podrumu SKC-a- Tako je počela da se gradi nova priča, autentična...

Mi ni klasične probe nismo imali. Godinama nas je to pratilo, imali smo samo koncertna izvođenja. Već 4. okto-bra 1982, na prvom koncertu u Dadovu, bili smo predgrupa sastavu The Fifties, imali smo repertoar od 45 minuta. Improvizovali smo, što nijedan bend tad nije radio. l uvek smo koristili priliku da napravimo nešto neočekivano jer sve te neočekivanosti su samo nas čekale i davale nam povod. Ono što se dešavalo posle Paket aranžmana nama nije pilo vodu. Rasturilo se i bilo potpuno drugačije od onoga s čim se krenulo.

Loši primeri

Prvi smo svirali u nekim kariranim šuljama, prvi imali zulufe, nismo pazili da li se penjemo na binu s pljugama, da li kasnimo s početkom... Nije nam padalo na pamet da razmišljamo o tome. A posle je to ispalo kao medveđa usluga celoj stvari. Mi smo stvarno bili to, a onda su mnogi to ukapirali na pogrešan naćin, kao neku pozu. Tako da smo, u stvari, ispali kao neki loši primeri.

'De ste, studenti?!

TV Moroni su bili moj favorit bend. Prvi put u životu sam išao u Novi Sad da bih njih gledao. Bio sam na jedno sedamdeset odsto njihovih proba. Znaš koliko ja s tim Srđanom Dragojevićem podruma imam?! Ali to ti je to... Studenti prava, studenti psihologije... Ne može i ovo i ono.

Koja

Dule će da napravi svetsku karijeru, to bez daljnjeg.To jesamo stvar tehničke prirode, zbog veličine posla. Ali još dve-tri godine i to ga čeka. Znaš, on mnogo razmišlja o tome a mi nismo nikad razmisljali, nismo osećali i bili to što jesmo. Pa i s njim smo imali "ideološke" debate. U jednoj tacki smo morali da se raziđemo, posto je on užasno jak i u to vreme je klonirao Ijude. Kao neka nosilja, samo je male Kojice proizvodio, koji su šetali okolo u onim "zepama" (patofne -op.V.S.) od pet dinara. Mi smo bili u fazonu: "Samo nam glavu ne diraj. Mi smo usvom fazonu, ti u svom i pusti nas..." Ali, radili smo. Malo ljudi pamti da je Anton radio na Kojinoj prvoj ploči. Imao je opasan pseudonim - Riki Rif. Najbolji!

Mune

Žao mi je bilo svaki put kad smo morali da se rastanemo s nekim bliskim Ijudima. S Munetom se to desilo. On je svirao taj bas od 86 do '92, sve vreme nosio bend, pomagao da opstanemo. Bio je prvi punopravni član posle prve postave, bilo je tu puno poverenje, puno emocija, puno svega... Ali, u nekom trenutku smo provalili da vise ne možemo da funkcionišemo. Izgleda da smo povremeno preteški za održavanje.

Vratiti im sve

Nikad nismo imali probleme s publikom. Nikad nismo imali poluprazne koncerte, jer smo uvek davali ogromnu količinu energije. Samo jednom sam se uplašio publike: pokusao sam da lažem sebe i onda sam odjednom pomislio: "jao, sve se vidi". Bio je to jedan čudan koncert u Domu omladine, u Beogradu, '88. Mi smo hteli da budemo nešto... ne znam ni ja... cool, cool, a onda smo odjednom provalili da su u publici neki novi klinci, koji su pomislili da smo mi pičke. Poceli su da nas gađaju petardama i flašama. Onda smo mi počeli sve to da im vraćamo i to se pretvorilo u jedan od onih koncerata na kojima muzika uopšte nije važna. Važno je bilo samo da ostanemo na bini, da im sve vratimo, da im pokažemo da mi nismo ti koji će da ustuknu.

Nama je muzika bila lek za našu usamljenost, s time i za tuđu. Mi nismo blli u fazonu: "'Ajde sad, ruke gore!" Ne! Mi smo uvek imali intimne razgovore sa svim tim Ijudima, sa svim tim životima- Znaš koliko puta nam se desilo da nas neke niske pobude vuku dole? A onda se mi ne damo. Postavljamo sebi neke više domete, da bismo mogli da se izvučemo. Što smo više padali, više smo gledali da se uzdižemo. U našem slučaju, to jedino tako i može. Nikad nismo imali nijednu šansu koju nismo sami sebi stvorili.

Glupe emisije, glupi Ijudi

U vreme kad smo napravili Kreni prema meni i imali jedan od najvećih hitova ovde napravljenih postojala je mogućnost da uletimo u najcrnju estradnu šemu, da počnemo da se pojavljujemo u tim nekim glupim emisijama, da s tim glupim Ijudima delimo glupe žvake i da i sami počnemo da izgledamo glupo. Ali to smo u startu prekinuli. Videli smo da to nije za nas. Da smo suviše dugo trpeli da bismo se prodali za naslovnu stranu i pohvalu nekog laskavca.

Posthumni smell

Drugi su objavljivali ploče kako su hteli, u vreme kad mi nismo mogli. To je bilo grozno, a onda se ubrzo ispostavilo da je singl 1000 godina/Veceras' jedan od najboljih koji su ovde ikad objavljeni, da smo za Kiselo i slatko i treći album dobili sve one nagrade: Grupa godine, Album godine, Pesma godine... Prva ploča je proglašena za jedan od tri najuticajnija debi albuma u zemlji...Jakoje čudno bilo da odjednom to sve imamo mi, koji smo navikli da nemamo ništa.

Opet, kad smo dobijali nagrade za Kiselo i slatko, osećao se negde taj smell, posthumni. A to je jako zajebano, kad znaš da si sledeci. Na sreću, ispostavilo se da još ima Ijudi koji hoce da se angažuju oko nas.

Teške stvari

Bilo je i potpuno promašenih varijanti. Kad smo se prošle godine vratili, odjedanput su se i Kurta i Murta sjatili oko nas i počeli da nas prevode na neki svoj jezik, da nas uvode u svoje slike, u svet s kojim mi veze nismo imali. Onda smo baš osetili da neko pokušava da se gradi nad nama.

Tad je užasna količina loših osobina isplivala iz mene. Zbog toga što sam morao da držim ceo bend a to su teške stvari... Osećaj da primoravas nekoga na nešto - jeste užasan. Kao kad dete kaže: "Ej, moja je lopta ja ću da igram."

Ružnih stvarije bilo. Bilo je nesporazuma između mene i Antona. Ne oko muzike, oko muzike se mi sad lako dogovaramo. Oko svega ostalog. Čini mi se, da nismo svirali zajedno, verovatno se ne bi ni poznavali. Ali, eto, gde su čarobne vode, veliki su i otrovi. A mi smo nekako isplivali.

Izgubi se mera

Sve je bilo drugačije dok nismo poverovali. Droge, alkohol, arogancija... sve je to bilo drugačije do trenutka u kom smo, umesto da obuzdavamo te stvari koje su pocele da se pojavljuju u negativnom fazonu, krenuli da ih raspirujemo. Ali, sve je to bilo izuverenja nekog, nije poza. Tražili smo Ijude koji su se trudili da budu čudni, i mi smo se trudili. Bili smo mladi,nismo imali pojma. Nismo razmišljali o buducnosti, nismo ni morali. Srećnije je bilo vreme. A kad se izgubi mera, sve ode kontra.

Nismo uvek znali ni da se kontrolišemo. U jednoj fazi je to postalo teško. Predaleko su otišle stvari. Pičkarali smo se pred Ijudima, tukli...Tu niko nije hteo da ustukne. Dok nismo jednog trenutka seli i rekli: "Stani, bre, malo smo odlepili." Tek posle smo shvatili da nijedna muzika koja je suviše skupa za Ijudski život ne treba da postoji. Muziku ne treba preplacivati, ne mora nikakva slepa ambicija da nas vodi. Dovoljne su Ijubav i poruka, ali to tada nismo znali. U prvom delu price je samo ambicija postojala. Ništa racionalno. A mi nismo mogli nešto da se modifikujemo. Nismo bili ni pametni, ni obrazovani. Pošteni, to da, ali i večito disharmonični u pogledu organizovanosti. Uvek smo bili stado bez kompasa, koje je moralo samo da se organizuje. I dok smo to pokušavali, nismo ni primećivali da rastemo.

Do rhythm'n'bluesa

Pa uvek je to bilo. Toje najlepša muzika.

Vladimir Stakić