Recenzije 'Gramzivost i pohlepa' 2002

Zoran Panović, 'Danas' (15.02.2003.):

... "Preslušavajući novi "Partibrejkers" album "Gramzivost i pohlepa" (HI - FI Centar), na trenutak pomislite da se radi o "best of" kolekciji, kompilaciji najboljih pesama. Ogoljeno do monumenta, sa karakterističnim rifovskim kanonadama, ali i pomalo neočekivanim melanholičnim koridorima. Muzički, tekstualno i dizajnerski, ovo je definitivno najbolji album "Brejkersa". Tri godine su radili na njemu. Sumiranje i zumiranje, metiljavost i razmetljivost, malo para - puno lešinara.
Licemerje lepi se po svima. Mnoštvo domicilnih lajt - motiva. I naravno ljubav, odnosno potraga za njom. Želja da konačno svane." ...




Aleksandar Arsenijević, 'Danas' (04.01.2003.):

Od onog vremena kada sam prvi put sredinom sedamdesetih, jer u to vreme kod nas je sve kasnilo, čuo MC5, od čije svirke su se tresli musavi i garavi prozori Motor sitija, u širokim narodnim masama poznatijeg kao Detroit, sinonimi dobrog roka za mene su postali gruvanje, cepanje ili što bi se to sada reklo prženje. Tih davnih sedamdesetih znanje engleskog jezika prosečnog Srbina, ili Jugoslovena, svejedno je, kretalo se u domenu Yes, No, I am sorry but jebi ga, pa samim tim uopšte nije bilo važno šta se peva već kako se to svira, jer na ovim našim prostorima žestok ritam i ubitačni rif bili su osnov svega. Tada važeći aksiom je postala krilatica "Cepaj da te svi razumeju".

Najnoviji album Partibrejkersa "Gramzivost i pohlepa", upravo je urađen po tom principu. Partibrejkersi od svog početka ne ostavljaju prostora za dileme, ili ih slušate ili ih ignorišete, jer Cane, Anton i ekipa nisu nikada bili spremni na kompromise i podilaženje širokim narodnim masama. Takav je i album "Gramzivost i pohlepa". Prženje do bola uz jednostavne lako razumljive tekstove, čistunci bi rekli prozaične, osnova su osam od jedanaest pesama na najnovijem diskografskom ostvarenju Brejkersa koji još jednom demantuju vesti koje se godinama šire - da je rokenrol iznenada i prerano preminuo u cvetu mladosti.

Verovatno, kada je ovaj album u pitanju, mnogi će reći ništa novo, sve je već viđeno i odsvirano, jer kod nas je, što dokazuju teorija i praksa, patentiranje rupe na saksiji nacionalna disciplina. Praštanje i režanje Antonove gitare, uz minimum ortopedskih pomagala, po ko zna koji put dokazuje da su gitara i rokenrol u neraskidivoj vezi, mada se mnogi trude već godinama da ospore, pokušavajući da sve i svašta prodaju pod etiketom rokenrol. "Gramzivost i pohlepa" nije projekat, projekte rade Ceca, Veca, Biki i Siki. "Gramzivost i pohlepa" je odličan i nadasve pošten rok album, koji ne nudi intelektualno onanisanje već muziku namenjenu onim poštovaocima roka koji nisu spremni na kompromise i foliranje, koji su od nastanka srpske rok scene dominantna pojava uz obaveznu propratnu pojavu, prodavanja onoga i ovoga za bubrege.

Ako je na prvom albumu Alman Bradersa bila odštampana preporuka "Slušati isključivo glasno", onda za ovu ploču važi preporuka u skladu sa čuvenom srpskom tolerantnošću, slušati toliko jako da komšiji padne crep sa kuće. Najbitnije je samo dobro pržiti.




D. Štrbac, 'Politika' (03.02.2003.):

"Partibrejkersi" impresioniraju vitalnošću i energijom na novom albumu "Gramzivost i pohlepa" (Hi Fi centar). Verni zvuku belog ritma i bluza, koji su počeli da praše još pre više od dve decenije i svesni nepobedivosti formacije instrumenata gitara-bas-bubnjevi, uz suptilni minimalizam kojim boje i muziku i tekstove svojih pesama, "Žurkolomci" su jednako mladi kao na početku karijere, a ubedljivi kao na svakom albumu koji su do danas objavili. Tradicionalno lakonski stihovi koje ponovo potpisuje frontmen grupe Zoran Kostić Cane, nude jasne metafore i direktnu orijentaciju na našu svakodnevicu, začinjeni dobrom dozom pobune bez koje pravog rokenrola nema ("Pogledaj šta ostavljaš iza sebe, pogledaj ko dolazi posle tebe, potrošili smo sve što smo mogli... I sad ćutimo, i sad ne znamo šta..".).

Za muziku je ponovo zadužen čudesni gitarista Nebojša Antonijević Anton, njegov ritam i bluz, samo ponekad začinjen fankom, ne krši nijedan obrazac ovog žanra, a kompletno muziciranje iskusnog benda doseže najviše svetske standarde, ne odstupajući ni pedlja, ni filozofski niti muzički, od opredeljenja koje bend ima od prvih dana karijere, o čemu svedoči numera "Svaki dan", na neki način varijacija njihovog prvog i najvećeg hita "Hiljadu godina". "Gramzivost i pohlepa" je krik i pobuna protiv svega oko nas, od muzike do politike, smešten između Hendriksa i Karađorđa, između kojih i leži telo i duša srpskog rokenrola, baš kao što sugerišu tetovaže na telu izvesnog Miška Kamenog sa omotnice ovog sjajnog albuma.



Nebojša Cvetković Wyatt, 'Vranjanske' (broj 286, Januar 2002):

'...Partibrejkersi su najzad ponovo u akciji. Večiti otpadnici od trendova Zoran Kostić Cane i Nebojša Antonijević Anton su i ovog puta ostali dosledni svojoj osobenoj percepciji stvarnosti sublimirane na zaista jedinstven subverzivan način. Personifikujući raritetni indentitet autentičnog beogradskog urbanog zvuka, koji gotovo da više i ne postoji, Partibrejkersi predstavljaju pravi eksponat u izlogu neke druge Srbije, one koja nudi mnogo drugačiju od stereotipne slike po kojoj smo dosad bili prepoznavani širom sveta.

A već na prvi ton albuma prepoznatljiv šmek Antonove gitare. Žestoko mamuzajući i raspaljujući zaboravljeni plamen neukrotivim prženjem po gitarskim žicama, Anton artikulisanije nego ikada do sada boji Canetovu liriku, ovog puta uobličenu u 11 pesama - klasika koje nastavljaju kontinuitet njihovog ranijeg angažmana. Pa, krenimo redom.

"Pogledaj": potrošili smo sve, ne samo sebi već i svom pokolenju. U amanet im ostavljamo žešći bedak .

"Žurim": nastavak pesme „Roden loš„ sa kompilacije „Najbolje od najgoreg" iz '96.

"Razmetljivko": porazi i izneverene nade kroz svođenje životnih računa na prelasku iz tridesetih u četrdesete.

"Noćas u gradu": snažna i britka priča naših dana.

"Da li se još volimo": Cane po prvi put u karijeri u petparačkom patetičnom plačipičkastom izdanju. Valjda mu to ide s godinama.

"Svaki dan": malo, fluidno podsećanje na prvi hit singl „1000 godina" - "Svaki dan staje u jedan, // Prolazi nam život, prolazi ispred nas..."

"Želim da svane": nastavak pesme „Javi se" sa albuma „Kiselo i slatko" iz '94. godine.

"Gramzivost i pohlepa": glupost sa pratećim posledicama skenirana u naslovnoj pesmi albuma "Ledeno doba" .

"Puno lepih reči": život je jedan običan lopov, svakodnevno krade po jedan dan, pa oni koji čekaju bolje sutra obično ne dobiju ništa.

"Hej, ljudi": minijatura uz besprekidno Antonovo prženje. Istinski nastavak pesme "Krug" sa kompilacije "San i java" iz '99.

"Bez ljubavi": patnje i iskušenje su putokaz za otkriće tajne života.

Kada umorni od banalnih svakodnevnih aktivnosti poželite da sebe počastite nečim što svojom adrenalinskom iskrenošću može da vas vrati samom sebi uzmite ovaj album. Možda zvuči šašavo, ali 101% vraća iz svih vrsta nokdauna. Konzumirati glasno i u neograničenim količinama.

I da ne zaboravim. Ne dozvolite da vam raznorazne Čede i slični zebrenjaci iz ružičaste epizode zvane „Skrivena kamera" organizuju posete koncertima makar na njima svirali i Rolingstounsi. Znali smo mi i bez njih da odemo i do Budimpešte, a da ne budemo iskorišćeni za nečije jeftine političke poene. Radije se raspitajte gde u blizini žurku ruše Partibrejkersi. Užitak je snažniji, razumljiviji i, na kraju krajeva, a što i tajiti, jeftiniji (mada nije na rate). A i ničije gorile vas neće mrko gledati. Njihove gazde tu ne zalaze. ...'



Miloš Prelević - specijal@cg.yu, Nezavisne (22.03.2003):

U svojoj 20. godini postojanja kultni beogradski punk-rock bend Partibrejkers su u decembru objavili svoj 6. album. Naslovljen kao 'Gramzivost i pohlepa', album predstavlja spoj prepoznatljivog 'brejkers' stila, te izvrsnih Antonovih solaža na gitari.

Ovim ostvarenjem Partibrejkersi su se uspjeli uzdići na nivo na kojem su i bili do prethodnog mračnog i, čini se, nedorečenog albuma 'Ledeno Doba' iz 1997.. Iako su ga mnogi etiketirali kao istrošenog, vokal benda Cane je uspio dokazati svojim tekstovima i energičnošću na dugo očekivanom materijalu da mu inspiracije i volje ne fali! Kao i na prethodnih 5 albuma, muziku za 'Gramzivost i pohlepu' je pisao gitarista benda Atnon, a album su aranžirali Partibrejkersi.

Izdavač je 'HI-FI centar', čime Cane, Anton i ekipa dokazuju da su još uvijek nemirna duha što se tiče izdavačkih kuća ('85. Jugoton, '88. i '89. Jugodisk, '94. PGP, '97. ZMEX), a producent je Vlada Negovanović.

Pjesme sa novog albuma koje se mogu ubrojati u hitove benda, ali nikako stati rame uz rame sa 'Hoću da znam', 'Kreni prema meni', 'Hiljadu Godina'... su 'Pogledaj', dinamična pjesma sa većom dozom pozitivnog naboja, 'Žurim', za Brejkerse neobično melodijski bogata pjesma, zatim kritički nastrojena 'Noćas u gradu', samokritičko Canetovo djelo 'Razmetljivko', te pjesma 'Gramzivost i pohlepa', možda i najtemperamentnija na albumu...

Balada sa žustrim melodijskim izletima 'Da li se još volimo' odlikuje se monotonim tempom i sigurno se neće mnogo izvoditi na live svirkama, dok pjesma 'Svaki dan' ima veoma brz, živahan i na momente divalj ritam. 'Hej ljudi' i 'Puno lepih reči' su pjesme koje će, čini se, živjeti samo dok je novo ostvarenje Brejkersa aktuelno, a pjesma 'Želim da svane' će možda postati i jedan od hitova među fanovima benda na live nastupima. Posljednja stvar na albumu je 'Bez ljubavi', balada kojom se završava ovaj dobar album svima nam dobro znanih Partibrejkersa.

Ukratko 'Gramzivost i pohlepa' je ostvarenje ispirisano trenutnim stanjem u našoj korumpiranoj sredini i materijal koji će se dopasti svim ljubiteljima rocka, punka i rhytm & bluesa. Već sredovječni Brejkersi sigurnim koracima nastavljaju dalje na svom muzičkom putu.



P.D., 'Glas javnosti' (16.01.2003.):

... "U nekim svojim izjavama Cane je najavio kako će "Gramzivost i pohlepa" biti jednostavan album sa više sporijih stvari, dok izbor naslova objašnjava time što te reči najpreciznije odslikavaju trenutni "duh vremena" u Srbiji. Veličina "Brejkersa" uvek je i bila u tome što su kratki, jasni i efektni... Ništa specijalno, reklo bi se, da upravo te "supstance" ovde nisu najdeficitarnije. Zato je odsustvo "Brejkersa" izazivalo prazninu, zato je njihov povratak Dogadaj." ...